Zangles

Ik geef les aan allerlei mensen, jong (vanaf circa 12 jaar) en oud, met verschillend talent, van beginner tot gevorderde, u/je bent van harte welkom! Vanuit de klankvoorstelling werken we aan een heldere en vrije klank. Dit betekent dat je je stemapparaat kan leren beschouwen als een instrument. Voordat het instrument vrij bespeelbaar is, moet je het eerst leren kennen en waarderen voor wat het is.

Focus op de muziek

De focus bij het zingen ligt naast techniek bij de muziek zelf. Voorwaarde hierbij is dat je een lied/song goed beheerst: als je niet weet wat er moet gaan klinken, gaat het niet en zal er niets stromen. Je kan niet verwachten dat je stem ‘het gaat doen’, zolang je nog niet weet wat je zingt. Het beheersen van de taal waarin je zingt, het ‘optimaliseren’ van je spreekstem en het interpreteren van wat je zingt, zijn daarbij erg belangrijk. Zowel qua frasering als tekstueel.

Zingen in het ‘nu’

Ademflexibiliteit en houding vormen vaste onderdelen van de les. Is je adem hoog of laag genoeg voor je doel? Tenslotte is het beter leren zingen bovenal een intuïtief proces, los van het ‘denken’ en bestuderen van de muziek komt  ‘het doen en durven’ en daarbij hoort bijvoorbeeld het leren accepteren van je stemgeluid zoals het op dat moment is. Dit alles lukt beter als je het lied oprecht interpreteert en naar het ‘nu’ kan halen.

EVTS

Sinds november 2009 heb ik deelgenomen aan meerder trainingen in EVTS. Figures en Figure Combinations for six Voice Qualities en Belting o.l.v. Alberto ter Doest te Rotterdam en Amsterdam, Robert Susuma te New York, en didactiek van Marja Reinders te Oldenzaal.

EVTS staat voor Estill Voice Training System, dit is een stemtraining systeem oorspronkelijk ontworpen door Jo Estill uit de Verenigde Staten, waarbij figuren voor stemcontrole worden aangeleerd die tezamen 6 verschillende stemkwaliteiten vormen, zoals spreekkwaliteit, falsetto, tot operakwaliteit en belten. De figuren staan voor het (zo) geïsoleerd (mogelijk) trainen van alle spierstructuren die tijdens het stemgeven actief zijn

Door het geïsoleerd trainen van diverse onderdelen van bovenstaande gebieden komt men snel tot betere beheersing en flexibiliteit van de stem. Het is “stijloverstijgend” en stelt bijvoorbeeld iemand die bijvoorbeeld alleen popmuziek gewend was, beter in staat zich ook eens aan een klassiek lied te wagen,…en andersom!

Voor meer informatie: www.universalvoice.nl

Repertoire

We werken aan allerlei repertoire uit verschillende stijlen. Als iemand zich voorbereidt voor een toelatingsexamen of anderzijds ambities heeft om solozanger(es) te worden is het belangrijk te werken aan liederen en aria’s of songs uit verschillende stijlperiodes. Hierdoor wordt er een zekere basis voor verdere vorming wordt gelegd. Verder worden leerlingen gestimuleerd hun eigen repertoire uit te zoeken: motivatie is de beste leermeester en je ontwikkelt je eigen smaak en ‘gebektheid’.

Veel koor- en ensemble zangers komen op les voor het aanleren van een goede techniek waardoor ze steviger in hun schoenen komen te staan. Uiteraard werken we daarom ook aan meegebracht koorrepertoire, waarbij we in de gaten houden dat de les niet te veel gaat lijken op een co-repetitie! Ook voor klassieke zangers is het heerlijk om af en toe ‘licht’ te zingen (waarmee ik nadrukkelijk NIET bedoel dat het ook gemakkelijker is), daarom staan Gershwin, Bernstein en Porter bijvoorbeeld regelmatig op de lessenaar.

Zangdocent Cobien Nieuwpoort